2015. október 12., hétfő

Klímahűtő csere

Bevezetés

Vagy hívhatnánk akár sztorizgatásnak is, mert hosszú lesz. :)

Visszamegyünk az időben két évet, amikor a klímaszerelő megállapította, hogy azért szállt el a rendszerből a gáz, mert lyukas a hűtő, de semmi gond, tokkal-vonóval 60eFt-ért tuti lesz újra minden. Persze nem örültem a dolognak, ez nem kis összeg, de megcsináltattam. Aztán egy év után újra eltűnt a gáz, a helyzet még rosszabb lett: az utastérben (a műszerfal (középkonzol) mögött) lévő párologtató lyukadhatott ki (műszerrel belemértek az utastérbe fújt levegőbe), aminek a cseréje a műszerfal lebontásának szükségessége miatt horribilis összegbe kerül. Abban reménykedve, hogy egy évet újra kibír, csak feltöltettem gázzal és ez igazából be is jött. Ez év nyaráig bírta, de aztán ismét elszökött a gáz. Feltöltettem újra, de két-három hétig tartott csak... Telefonon megbeszéltem a légkondiszerelővel, hogy oké, akkor legyen a párologtató csere, de ő még mondta, hogy azért vigyem be előtte az autót, ránéznek, hogy nincs-e esetleg megint máshol szivárgás... Utólag visszagondolva, ekkor olyan dolog történt, ami sok mindent megváltoztathatott volna, ha másképpen történik... Ugyanis, ahogy megbeszéltük, elvittem az autót, de az akkor ott lévő szerelő úgy gondolta, hogy ha egy éve megállapították, hogy lyukas a párologtató, akkor át sem kell nézni az autót. Én pedig hagytam magam meggyőzni... Párologtatócsere... Nem ment egyik napról a másikra a dolog és nem volt olcsó mulatság, de úgy gondoltam, legalább ez is meglesz és lesz légkondim. Volt is, ismét kb. 3 hétig... Szerelőhöz el... Na, akkor most végre átnézik a a teljes légkondi rendszert... Hűtő totál szétment... Micsoda? 2 éve lett cserélve, előtte meg tizenakárhány évig jó volt! Ez van, szabad szemmel is látható, hogy a hűtő jobboldala végig olajos sáros... Na, ekkor már picit dühös voltam, mert nem csak azt nehéz megemészteni, hogy csak két évig bírta az új (bár nem gyári Ford, hanem utángyártott) hűtő, hanem azt is, hogy végül is az történt, hogy kétszer feltöltötték a légkondit gázzal úgy, hogy minimálisan átnézték volna a rendszert. (Hiszen, ahogy mondtam, szabad szemmel is látható volt a probléma. És bár valóban lyukas volt a párologtató is, 2-3 hét alatt nem ott szökött el a gáz, hanem a hűtőn keresztül.)
A lyukas hűtő
A lyukas hűtő kiszerelés után. A jobb felső sarkában látszik a sok olaj
Most legalább a 60eFt-os árnál valamivel kisebb árajánlatot kaptam a cserére, de a párologtató csere után ezt képtelen voltam kifizetni, úgyhogy abban maradtunk, hogy 1-2 hónap múlva majd hozom az autót (ismét) egy hűtőcserére.

A döntés

Hazaérve járt az agyam: megveszem én a hűtőt, aztán következő hónapban beszereltetem, így időben szétoszlik a költség... Hmmm.. nem rossz, de nem lehetne jobb? Nézzük, mit mond a Google? Asszongyahogy "mondeo mk2 aircon cooler replace": első találat. Hoppá, hoppá, ez elég részletes leírásnak tűnik! Legalább egy órán keresztül olvastam (többször), értelmeztem, toltam be az agyamba az infókat... Hmm... hát végül is ez csak csavarok csavarozása... Ki, majd vissza... Miért is kéne nekem fizetnem azért, hogy más csavarja a csavarokat? Apósomnál van a garázsban akna, szerszámok is vannak dögivel... Első körben a biztonság kedvéért csak azért álltam az akna fölé, hogy a saját szememmel lássam azt, amit a leírásban már megismertem, de ez csak megerősített abban, hogy márpedig ezt én fogom megcsinálni. Ugyanis ekkor kiderült még egy dolog: a hűtőt két éve a légkondiszerelő nem teljesen jól rakta a helyére! Majd később erről még írok, a lényeg, hogy totál elegem lett abból, hogy másra bízzam a dolgokat, főleg úgy, hogy úgy tűnik, én is meg tudom javítani. Szóval, a döntés egyértelmű volt, új hűtő megrendelve (22eFt, Nissens), hétvégén hűtőcsere...

Előkészületek

Az eredeti leírás is megemlíti: ne álljunk neki a szerelésnek akkor, ha még egy kis rámpát sem tudunk felmutatni a környéken. Bár gyakorlatilag vízszintes terepen a kocsi alá befekve is el lehet odáig jutni, hogy leszereljük a hűtőt, kivenni nem fogjuk tudni, mert nincsen annyi hely az autó alatt, hogy lefelé kihúzzuk. A leírás készítője egy rámpára állt, ez már elég volt, én azt mondanám, hogy mindenképpen egy akna fölé álljunk az autóval, kényelmesebb. Ellenőrizzük azt is, hogy az akna elég széles-e ahhoz, hogy beleférjen hosszában a klímahűtő, hiszen ha nem, akkor ugyanott vagyunk, mintha sík terepen akarnánk azt kivenni.
Kézi emelővel megemelt autó alá pedig életveszélyes befeküdni, semmiképpen se tegyük!
Emellett jó, ha van sokféle szerszámunk, főleg 13-as kulcsból mindenféle kialakítású, mert a klímahűtő felé menő csövek leszerelése nagyon macerás feladat, kis helyen kell dolgozni, valahol mindig elakad a kulcs, miközben csavarnánk az anyát...

A csere

Régi hűtő kiszerelése

Alapvetően az említett Google találat teljesen jól leírja a folyamatot és bár volt olyan tervem, hogy én is csinálok fényképeket, munka közben igazából ehhez rohadtul nem volt kedvem. Úgyhogy én is ugyanazokat a képeket fogom felhasználni arra, hogy leírjam a saját tapasztalataimat, kiegészítsem az ott leírtakat, illetve segítsem azokat, akiknek az angol nyelv problémát jelent.
Első lépésként mindenkinek egy előzetes átvizsgálást ajánlanék, később majd látjuk, hogy miért.
Kezdjük tehát azzal, hogy leszedjük a felső műanyag borítást (három patent tartja), azonban az eredeti leírásban az is szóba kerül, hogy a két lámpa közti védőrácsot is csavarozzuk le, ami viszont a saját tapasztalatom szerint teljesen felesleges. Semmiben nem akadályoz, ha a helyén marad.
Elvégzendő, nem elvégzendő

Ez után bontsuk le hűtők alatt lévő kőfelverődés védőt. Ezt elvileg a hűtők alatt 5 csavar tartja (nálam már csak négy, mert pont ott hiányzik egy nagyobb darab ebből a lemezből, ahol az egyik csavar van), illetve 2-2 csavar a kerékjáratoknál. (Tehát összesen 9 csavart kell kicsavarni.)
Kőfelverődés védő levétel
A következő lépés pedig az, amit az előzetes átvizsgálásnál meg kell néznünk. Oldalanként 2 darab hatszögletű 8-as csavar tartja a hűtőket. (Illetve a hűtőszendvicset tartó gumibakokat.) Próbáljuk meg ezeket a csavarokat meglazítani már az átnézés idején! Én ugyanis úgy jártam, hogy az autó bal oldalán lévő csavarok annyira berohadtak, hogy csak tönkretenni tudtam a csavarok fejét, de kicsavarni nem.
Bal oldali bakot tartó csavarok
Ezeket nem sikerült kicsavarnom
Toltam én nekik csavarlazítót orrba-szájba, elölről, hátulról, de nem segített... Szerencsére azonban kiderült, hogy bár nehezen, de így is el lehet végezni a cserét, viszont szerintem ha valaki az autó jobb oldalán lévő csavarokkal jár így, akkor szinte esélytelen a csere...
Jobb oldali bakot tartó csavarok
Ezeket mindenképpen ki kell tudnunk csavarni!
Ebben az esetben fel kell készülni arra, hogy flexelnünk kell és új csavarokra is szükség lesz. Ez tehát mindenképpen nagyban megnehezíti a feladatot, ezért érdemes ezt az előzetes átvizsgálást megtenni. Természetesen amennyiben a cserét később végezzük és sikerült meglazítani a csavarokat, húzzuk meg őket újra. :)
Ezen az átvizsgáláson szúrtam ki egyébként a bevezetőben már említett hibát is. A hűtőket ugyanis egy szendvicsként kell elképzelni: középen van a motorhűtő, ezt tartják alulról az említett gumibakok. Ezen hűtő első (lökhárító oldal) és hátsó (motor oldal) felületén is a hűtő két szélén van 1-1 "kampó". (Összesen tehát 4.) A hátsó pár kampóra a hűtőventilátor, az első pár kampóra a klímahűtő van felakasztva. Elvileg. Nálam ugyanis a klímaszerelő a bal oldalon a kampó elé rakta a klímahűtő fülét, nem pedig bele a kampóba.
Rosszul felhelyezett hűtő
Rosszul felhelyezett hűtő
Amikor ezt először megláttam, nagyon dühös lettem, hiszen nem úgy rakták össze, ahogy kellene, még ha talán nem is okoz ez nagy problémát. (Bár, akár a hűtő ismételt kilyukadását is eredményezhette, hiszen így a hűtő egyfolytában feszült egy kicsit.) Akkor, amikor rájöttem, hogy nem lehet az ehhez az oldalhoz tartozó csavarokat lecsavarni, úgy gondoltam, ezért nincs a helyén a hűtő, hiszen ők sem tudták lecsavarni a csavarokat... Aztán később ez a gondolat hibásnak bizonyult...
Ha nem csak az átnézést végezzük, akkor haladjunk tovább. Ha sikerülne kicsavarni a bakokat rögzítő csavarokat, akkor bizony ez az egész hűtőszendvics szépen lezuhanna a földre, ami nem igazán jó dolog. Erre van egy nagyon jó trükk: műszerész csavarhúzókkal meg lehet felülről fogatni a motorhűtőt. Tehát mielőtt nekiállnánk lecsavarni a csavarokat, a képen látható módon rögzítsük a motorhűtőt. Picit én is féltem ettől a megoldástól, de végül nekem is bejött, megtartják ezek a csavarhúzók a hűtők súlyát.
Hűtőt tartó csavarhúzó
Csavarjuk le tehát a bakokat tartó csavarokat. Itt jegyezném még meg azt, hogy az eredeti leírás készítője is azt tapasztalta, hogy az autó bal oldalán lévő csavarok a rozsdásabbak, ahogy nekem is azt nem sikerült lecsavarnom emiatt. Valószínű tehát, hogy másnál is a bal oldal lehet a problémásabb, de ahogy mondtam pont ez a szerencse, mert a jobb oldalon van szükség több helyre a munkához.
A klímahűtőt szerencsére nem csak az említett két kampó tartja, alul a két szélén 1-1 csavar is van, csavarozzuk ki ezeket is.
Klímahűtőt tartó csavar kicsavarása
Én miután ezt megtettem, ismét mérges lettem: ugyanis ez után két mozdulattal megfelelően be tudtam rakni a helyére a hűtőt. (Felfelé ilyenkor már gond nélkül mozdítható a klímahűtő az autó bal oldalán.) Vagyis a szerelő nem azért nem akasztotta be a fület a kampóba, mert nem tudta levenni a bakokat, hanem mert egyszerűen figyelmetlen/nemtörődöm volt...
Elérkeztünk a legnehezebb feladathoz: el kell távolítanunk a klímahűtőbe csatlakoztatott két csövet, amelyet 1-1 darab menetes csap egy 13-as anyával a végén tart a helyén.
Csap anyával
Így néz ki kiszerelve a csap
Az alsó anya eltávolítása még nem annyira vészes, hiszen ehhez még viszonylag jól hozzá lehet férni. Bár itt is van egy olyan probléma, hogy nekem legalább is mind a régi, mind az új hűtőn nem a hűtő síkjának irányába állnak a csatlakozók, hanem egy kicsit az autó eleje felé, szögben, tehát ha ráteszünk a csavarra egy dugós kulcsot, a szár egy picit az autó eleje felé tart, aminek eredményeképpen a kulcs vége beleütközik a karosszériába, ha túl hosszú a toldószár... Persze toldószár nélkül, vagy sima villáskulccsal sem lehet hozzáférni... Emellett a csap jelentősen túllóg az anyán, tehát olyan szerszám kell, amelynek a közepe megfelelően mélyen lyukas. Ha megvan az alsó anya kicsavarozása, akkor óvatosan, a téglatest alakú csatlakozót (nem a csövet) fogva húzzuk le a csatlakozót a hűtőről.
Cső vége, csap helye
A fehér nyíl mutatja, hogy hol volt a csap. Pirossal a cső és a hűtő határvonalát rajzoltam be.
Nekem volt még egy kis gáz a rendszerben, egy rövid szisszenéssel kiengedte magából, és bár azt mondják nem mérgező, én azért kimásztam egy pár percre az aknából a biztonság kedvéért. :) Innentől kezdve figyeljünk arra, hogy ne szennyeződjenek a csatlakozók belső felületei, hiszen az a szennyeződés később bekerülne a rendszerbe.
Jöhet a felső csatlakozó anyájának kicsavarozása, ami még az előbbinél is nagyobb szívás, itt már végképp' nem fér el rendesen se a kezünk, se a szerszám, valahogy ügyeskedni kell. (Meg persze sokat káromkodni, az sokat segít! :) ) Akinek a folyamat elején sikerült mindkét bakot levennie, annak talán könnyebb lehet a dolga azzal, hogy a műszerész csavarhúzók kivételével az egész hűtőszendvicset lefelé és a motor felé mozgatjuk egy kicsit. Ehhez persze jó, ha van egy segítőnk, aki addig a motorhűtőt tartja, mozgatja. De ha csak a jobb oldali bakot vettük le, akkor is segíthet ez a módszer. (Szerencsére a bak gumiból van, tehát talán nem feszül közben a motorhűtő.) Ha sikerült kicsavarni az anyát, akkor az előbbi módszerrel húzzuk le a csatlakozót. Itt említeném még meg, hogy ahogy az eredeti leírásban, úgy nekem is az történt, hogy az egyik csatlakozónál nem az anya jött le, hanem a mindkét végén menetes csap az anyával együtt. Igazából ez az én esetemben nem is volt probléma, ugyanis az én új hűtőm nem tartalmazta ezeket a csapokat, tehát nekem nem csak az anyára volt szükségem, hanem ezekre a csapokra is a régi hűtőből.
Később ki kellett tehát csavarnom a bent maradt csapot is a rossz hűtőből és becsavarni az újba.
Amennyiben sikerült lehúznunk a csatlakozókat, következhet a hűtő nagyon óvatos kiemelése. Bár a rossz klímahűtőnek már úgy is mindegy, azonban a motorhűtő is ott van mögötte, nagyon vigyázni kell, nehogy szétüssük a klímahűtővel. Ehhez a művelethez mindenképpen szükség van arra, hogy a motorhűtőt kicsit lejjebb és a motor irányába mozdítsuk, mert ezen az oldalon a kampóról nem tudjuk másképp leakasztani a klímahűtőt. (Ez mindenképpen kétemberes munka.)
Amennyiben tehát bent maradtak a régi hűtőben a menetes csapok és az új hűtőnkben ilyen nincs, akkor most csavarjuk ki őket és tegyük át az új hűtőbe.
Csapok helye
Az én új hűtőmben nem voltak csapok
Ha van az új hűtőben csap, de valamelyik kijött a régiből az anyával együtt, akkor fogjuk be satuba a csapot (arra már úgy sem lesz szükségünk) és csavarjuk le az anyát.
Új hűtő új csapokkal
Jobb helyeken adnak hozzá. :)
Vegyük le a régi hűtő alsó csatlakozójáról a tömítést és tegyük át az újra, vagy tegyünk rá új tömítést. A másik tömítőgyűrű az autóban lévő csövön maradt, ha úgy gondoljuk cseréljük ki azt is. Érdemes az új hűtőn lévő műanyag kupakokat az utolsó pillanatig fent hagyni (a tömítés feltétele után visszarakni), ezzel megelőzendő, hogy szennyeződés kerüljön a hűtőbe.

Visszaszerelés

Lényegében itt jöhet a szokásos sablonszöveg: a visszaszerelés menete ugyanaz, mint a kiszerelésé, csak fordított sorrendben... A klímahűtő visszahelyezésénél még óvatosabban járjunk el mint a kivételnél, hiszen ekkor már nem csak a motorhűtőre, de az új hűtőre is nagyon vigyázni kell!  Ne felejtsük el levenni az új hűtő csatlakozóiról a műanyag dugókat sem! Ügyeljünk arra is, hogy a csatlakozókat tartó csapokat ne húzzuk túl, hiszen alumíniumról van szó, de persze laza se legyen, mert akkor meg majd ott fog elszökni a gáz...

Végszó

Ez után már csak fel kell töltetnünk gázzal a rendszert, amely remélhetőleg így már nem fogja sehol elengedni azt. Én időközben ezt is megtettem, a rendszer átment a vákuumteszten!
Ez a bejegyzés eredetileg 2015. októberében készült, a feltöltést novemberben végeztettem el. Az autóm klímája ma (2017. április 5.) is hűt!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése